Kan skoleelever forandre verden?

Hvorfor produserer ikke studenter og elever mer verdier for samfunnet utenfor skoleporten? Vi gav medieelevene ved Laksevåg Videregående en utfordring: Hjelp oss å lage en bok. Resultatet var oppsiktsvekkende.

Der sitter de. Vendt mot læreren. Tålmodig ved pulten sin. Fra de er 6 år gamle, og i mange tilfeller til de er langt opp i 20-årene. Konvensjonell skoletenkning stiller ikke spørsmål ved dette: Samfunnet plasserer sine mest energiske og kreative borgere innenfor skolens fire vegger. Bare unntaksvis får de lov til å produsere noe som har verdi for samfunnet rundt dem.

I Sub tenkte vi å teste hva som skjedde om vi utfordret denne konvensjonen. Derfor gikk vi til en av byens mest fremoverlente lærere, Grethe Melby ved Laksevåg Videregående skole. Vi ga henne et bokmanus, og spurte: Hva kan elevene dine gjøre med dette? Og ikke hvilket som helst bokmanus. Tittelen på boken er «Denne boken vil forandre verden» – og handler om hvordan unge folk kan gjøre en forskjell.

Resultatene ble presentert på arrangementet Felles Framtid i forrige uke. Elevene har gjort en kjempejobb. Enkelte av bidragene kunne vært trykket og overgått  mye annet norske forlag publiserer. I tillegg laget elevene en reklamefilm, og et radioprogram.

Jeg spurte dem: Hvordan føltes det å jobbe med noe som faktisk kommer til å bli en bok? Noe som ikke er en teoretisk øvelse, men et virkelig produkt for den virkelige verden?

Elevenes svar var ikke til å misforstå: Det gav dem en ekstra motivasjon. Flere av dem hadde sittet opp til langt på natt for å bli ferdig med oppgaven. Dette prosjektet gikk de inn i med det engasjementet mange lærere sliter med å få opp når oppgaven er en oppgave som aldri kommer til å bety noe annet enn et tall i karakterboken.

Det ligger en lærdom her. Dagens elever her superkompetente. De behersker teknologi, de er full av ideer og de har et sug etter å faktisk bety noe for verden rundt seg. Men skolen på sitt verste blir et glassbur som skaper et virtuelt miljø preget av liksom-arbeidsoppgaver og liksom-resultater. Norske elever skaper viktige ting hver dag, men mangler et publikum, et marked, et sted hvor initiativ og talent kan skape ringvirkninger.

Vi i Sub kommer til å ta med oss læringen herfra i arbeidet vårt videre. Og vi vil bruke elevens designarbeid i ferdigstilling av boken (som kanskje, på grunn av måten den ble skapt på, har forandret verden bittelitt?) Vi skal trekke med oss ungdommer i alle prosesser. Ikke minst skal vi bruke den viktigste kompetansen unge folk bærer rundt på.

Kompetansen om hvordan det er å ha fremtiden foran seg.

Noen eksempler på arbeidet: 

 

Skjermbilde 2013-11-27 kl. 11.44.08

 

Designeksempel fra elevenes bokprosjekt. Laget av Livø Eikeland.

 

 

Skjermbilde 2013-11-27 kl. 11.41.03

 

 

Skriv et svar